niedziela, 16 listopada 2014

Polskie rozmowy, angielski czat?


                             Grając ostatnio w World of Warcraft, spotkałem się z bardzo interesującym zjawiskiem na jednym z ogólnych czatów gry. Na początku jednak należy zwrócić uwagę na fakt, że WoW oficjalnie nie posiada polskiego serwera, a cała akcje dzieje się na Burning Legion, który takim polskim serwerem jest wyłącznie nieoficjalnie. Kilku polaków postanowiło porozumiewać się na nim w ojczystym języku. Nie trzeba było długo czekać, aby do głosu doszły również inne, anglojęzyczne osoby. Zarzut w stronę naszych rodaków był oczywisty, domagali się oni używania czatu wyłącznie w języku serwera (angielski), tak jak jest to napisane w oficjalnym spisie serwerów.
                              Niestety dalsza rozmowa nie była zbyt uprzejma. Nasi rodacy zaczęli wulgarnie obrażać osoby które zwróciły im uwagę, zarówno w języku angielskim jak i polskim (co dla mnie osobiście jest mega głupotą, pisanie po polsku anglojęzycznej osobie równa się z tym, jakby w ogóle się do niej nie napisało, może z wyjątkiem powiększenia frustracji). Jak powszechnie wiadomo agresja budzi agresję, więc nie trzeba było długo czekać, aby inwektywy zaczęły się pojawiać również z drugiej strony. Postanawiając wtrącić się do dyskusji, napisałem po angielsku że jestem polakiem mowiącym na ogólnym czacie wyłącznie w języku angielskim, polski zostawiając sobie do rozmówek w party z polakami, czy prywatnie. Niestety mój komentarz został zlany totalnie, nikomu nie chciało się już prowadzić kulturalnej dyskusji, wymieniając się poglądami na temat tej sprawy. Jako że nie mam pojęcia jak jest ustalone wszystko w regulaminie gry, było mi trochę żal, że nie mogę czysto teoretycznie podyskutować na ten temat, omijając to co mogło się znaleźć w regulaminie, a patrząc na to z perspektywy czysto ludzkiej. Czy takie zachowanie jest kulturalne? Czy należy dostosować się do czyjejś prośby, nawet jeżeli nie jesteśmy pewni czy ta osoba zna regulamin? A może cały wymagany język angielski jest tylko fanaberią ludzi, których inne języki drażnią? Te i parę innych pytań zaprzątneły moją głowę.
                               Pierwsza rzecz jaką należałoby zrobić, to przenieść całą dyskusję z gry, do świata rzeczywistego. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to czat ogólny, trzeba by ustalić pewne rzeczy. Cała rozmowa mogłaby się toczyc np. na czyjejś imprezie, tak żeby wszyscy w pokoju byli świadkami wypowiadanych słów. Osobiście nie spotkałem się z taką sytuacją, nigdy również nie zastanawiałem się nad tym, jednak po bardzo szybkich przemyśleniach dochodzę do wniosku, że powinno się ustalić jeden język, którym każdy by się posługiwał. Odpychanie jakiejś części ludzi tylko dlatego, że nie potrafią mówić w naszym języku nie jest zbyt kulturalne w wypadku, gdy siedzimy na tej samej imprezie, w tym samym pomieszczeniu. Dla mnie ma to oznakę bezczelnego ignorowania kogoś. Cała sytuacja ma również wydźwięk praktyczny, mówiąc w osobnych językach będzie dochodzić do zamieszania, i nieporozumienia.
                               Słyszałem również teorię, że człowiek wybierając serwer na którym chce spędzić swój czas (czyli jakieś kilkaset, kilka tyś. godzin, jeżeli mówimy o grach MMORPG), to powinien zrobić rozeznanie, jaka sytuacja panuje na serwerze. Jest to w miarę logiczne stwierdzenie, jadnak niepozbawione wad. Jak już wcześniej wspomniałem, na liście serwerów widnieje język angielski, więc wybór może opierać się właśnie na tym. Nie należy również zakładać, że wszyscy będą na tyle zorientowani w temacie, żeby zrobić rozeznanie w serwerach. Dla tzw. casualowych graczy nie jest to raczej coś, o czym pomyślą. Sam lubię poszukać serwera gdzie gra dużo polaków, jednak dla wyłącznie anglojęzycznego gracza jest to sprawa zupełnie mniejszej wagi. O ile polskich serwerów w grach nie jest za dużo (głównie chodzi  o gry MMO, gdzie jedynymi serwerami są te oficjalne) to tych anglojęzycznych jest najwięcej.

                               Tak jak już wcześniej wspomniałem przytaczając moją wypowiedź w grze, używam wyłącznie języka angielskiego na czacie ogólnym. Myślę że jest to bardziej kulturalne niż wpychanie się na siłę ze swoim językiem w inne narodowości, ale jest to też podyktowane tym, że nie chcę wzbudzać niepotrzebnego zamieszania wśród graczy. W końcu wszyscy nalezymy do tej samej, wspaniałej społeczności, a rozmawianie w międzynarodowym języku może przynieść same korzyści. Nowe znajomości na poziomie światowym, owocują w o wiele ciekawsze rozmowy niż z samymi polakami. Raczej nie będę już próbował brać udziału w dyskusjach „na żywo”, ponieważ to doświadczenie nauczyło mnie, że nie chodzi w nich o udowodnienie swoich racji, a o kłótnię samą w sobie. Jestem ciekawy jak inni normalni ludzie postrzegają tą (tę? nigdy się tego nie naucze) sytację, abstrahując kompletnie od regulaminów serwerów, a biorąc pod uwagę zwykłe logiczne myślenie. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz